Moped nummer två i mitt nyväckta "moped renoverings" intresse, blir en Puch Florida från 1964. Mopeden har en liten historia, och har för mig ett visst nostalgi värde. Runt 1985-86 köpte jag denna moped i Vargön. Ägaren som jag köpte av hade haft den sedan den var ny. Jag hade på denna tid (när jag var 15år) en Puch Dakota -75, som jag fick för mig att plocka ner och renovera. Således behövdes en moped under renoveringen, och då rammlade jag på danna Florida. Minns inte va jag betalade men kan tänka att det rörde sig om en sådär 800 kronor.. Denna Florida blev kvar i min ägo, även efter att jag slutat åka moped, men den ställdes undan och glömdes nog bort lite grann. Tills en tio år senare, då jag fick för mig att försöka starta den. Det hade hänt nått i tanken typ bensin som separerat och det var gägga och allsköns saker i tanken.. jag hade en tank liggandes (en nyare, skall vara lackad nertill original) som jag bytte med, och så fick jag göra ordning bensinkranen och byta bensinslang. Ny oljeblandad bensin, och på tredje kicken startade den.... Efter att ha stått i över tio år. Jag orkade då inte fullfölja, utan min bror köpte den av mig, för att ha den att nöjes åka på. Och han har haft den till alldeles nyligen, han har inte gjort något med den bara kört, men tröttnat på den. Så nu vid nyvaknat intresse så köpte jag tillbaka den. Det är ändå en speciell känsla, en moped som jag körde som 15-16 åring.. Jag var först tveksam, för det är en del att göra. Men när jag anser att allt utom ram går att köpa nytt idag till dessa mopeder, så gör det till en ganska lätt moped att renovera. Och Motorn går mycket fint, behöver inte göra nått med den, mer än service.. Jag kommer att lägga upp bilder även från detta projekt, allt eftersom jag forcerar renoveringen. Ett tips om man skall renovera en PUCH, gå in här och kolla: Puchverkstan

 

Fotogalleri Projekt Florida

 Samanfattning

oktober 2013

Det är nu dags att sammanfatta renoveringen av Floridan. Jag är mycket nöjd och har åkt en del mil i sommar. Tyvärr så var motorn inte riktigt så bra som jag först trodde, utan den fick klyvas och fick sig en genomgång den också.

Jag har investerat i mycket nya delar, man kan säga att det är av skiftande kvallitet, men priset är betydligt behagligare än om man skulle letat upp ”nya” NOS delar. Och givetvis så funkar dessa delar, men man kanske bör tänka på att ta hand om de kromade detaljerna, tvivlar starkt på kvalliten och viss rostrisk finns. Lite vax och hålla grejerna torra tror jag är en god ide. Mopeden kommer inte att  användas till vardags och kommer att förvaras inomhus  när den inte används. Som sagt jag har e viss skepsis till asiatiskt nytillverkat.. Jag köpte en helt nytillverkad tank, pga att tanken jag hade var i så dåligt skick. Den nytillverkade duger, men är inte i en klass som man skulle önska när man gör en sådan här stor renovering. Pressveck och ojämn kromning, vikten är även lägre än original. För min del handlade det ju om att slipa bort en del av kromningen för tanken skall vara lackad till hälften och sedan kommer det klistermärken till på den kromade ytan, och då ser man inte den sämre finishen, tråkigt för dom som tänkt sig använda en sån tank till nyare modeller där tanken inte skall vara lackad.  Men som sagt den är ny, den är ren och ingen rost.

Jag upplevde även andra svårigheter med ny tillverkade delar, tex passform på skärmslut och passform på kedjeskyddet. Passformen på dessa nypressade plåtdelar kunde vart bättre, men går att få till så det ser bra ut efter lite jobb. Styret fick jag slipa av i röret som går ner i ramen, det var ca 2-3 mm för tjockt, gick inte att trycka i utan modifiering, likadant var det med styret där handtag o reglage skall träs på, för grovt. I övrigt tycker jag att det mesta funkade bra, och när man är färdig och fått ditt allt, så infinner sig en nymopedskänsla. Fantastiskt rolig att köra.

Lackering gjorde jag själv och valde ett RAL nr som är i närheten av orginalkulören. Så den är som sagt inte riktigt rätt, men blev ändå mycket snygg, och resultatet blev mycket bra, givetvis är färgen och färgkvalliten avgörande för ett bra resultat, använde sikkens inköpt hos AK-lack i Trollhättan.

Nu tillbaka till motorn, jag trodde motorn var ok. Det kändes så innan jag skruvade isär moped för renovering. Men den läckte olja någonstans under, och jag tänkte att det får gå så länge, för det var inga större mängder , och så tar jag det till vintern. Men efter en sådär 15-20 mil löste det sig av sig själv (alltså tvånget till renovering). Helt plötsligt började det ryka onormalt ur avgassystemet, växellådsolja trycktes in genom tätningen i motorn och in i förbränningsrummet. Det var bara att ta tag. Och när jag fick isär allt och gjort rent visar det sig att oljeläckaget inte var konstigt alls, växelväljar huset som sitter på undersidan motor är sprucken. Har tur och får tag en bättre begagnad på tradera för överkomligt pris. Sen blir der det nya lager (dyrare alternativet kvallitetslager från skf och nsk) nya tätningar, nya packningar, ny cylinder och kolv, nya kopplingsdetaljer, helt ny tändplatta och svänghjul.

En fantastisk körupplevelse,, förutom sadeln, (sitter mest på en stålskena, sadeln är helt ny, men jag är inte riktigt förtjust i Puch ide om gummisadel, man sitter inte behagligt får mest ont i baken). Visst skulle man kunna byta ut sadeln till nått modernare, men blir ju inte rätt…. Får åka mer så man blir härdad. J  

Nu är det höst och Puch floridan är ”avställd” och nu väntar vi till vår och sommar för nya äventyr på vägarna…

Samtliga nya delar jag köpt, har jag inhandlat från Puchverkstan.se och norscand.com . Färg är inhandlat på Biltema (grundfärg, zink) och Ak lack i Trollhättan (slipgrund och täcklack). Har även köpt en del beg delar genom Tradera (såsom luftburk och växellådshus). Kostnaden för alltihop har jag inte vågat räkna på än, men det har kostat en rejäl slant, allt som allt. Men som sagt så är den som ny..