Monark Monarscoot. Mitt första inköp som "återfalls mopedist". Hyggligt skick, o ganska komplett. När den tidigare ägaren köpte den var den helt svart, så han hade återställt den i ett skick som är att likställa med orginal. Han påstod också att ägaren innan honom sa att det var en -62a. Men detta kan inte stämma då det är en modell som heter 1263, och om jag förstått rätt så kom den inte förrän -63, samt att den har en Husqvarna E motor (Flinta) som också började tillverkas 1963. Alltså kan man anta att den är en 63,a eller senare, för modellen tillverkades fram till -68/-69. 

 

Jag gjorde lite översyn efter inköp, då jag tyckte att den var lite slö och svårstartad. Lite nya tändelar, rengöring av förgasaren, ställt brytare och tändning samt sotning av avgasrör, topp och cylinder. Jovars något bättre, men till min fasa upptäckte jag att det inte fanns någon olja i motorn, och när jag fyllde på läckte det någonstans i bakkant. Motorn hade en spricka i ena blockhalvan. Just då bestämde jag att detta skulle bli ett projekt, samt att jag inköpt en Husqvarna -61,a som fungerar och går att köra med. Jag kommer att lägga upp bilder allt eftersom projektet framlider..

Nu när jag rivit ner större delar av mopeden, så har jag hittat tillverkningsstämpel på hastighetsmätaren, och om den är original så är mopeden en 64,a (ev 65,a).

 

 Före..

 

 Efter..

Motorn

Ramen

"Karosseri"

En "donator".

Fick tag i en Monarscoot 1261 -62. Risig men 90% komplett.