Motorn fick således klyvas, då jag upptäckte att den var sönderslagen i bakkant. Lagade med en typ av lödning, som blev riktigt bra. TECHNOWELD . Samt fick laga ett par ställen till med kemisk metall, med utmärkt resultat. Samtliga packboxar byttes samt ett lager som inte riktigt blev sig själv efter värme behandlingen vid lödningen, övriga lager var bra och behövde inte bytas. Ny kolv och ringar samt tillhörande honing av cylindern genomfördes. Cylinder och Motor kåpor blästrades och målades. Färger användes, Biltemas silver fälgspray och Biltemas svart värmebeständig..

 

 
 

Det som nu hänt är, mopeden startade gick ganska bra, men... Får den inte tät mellan cylinder och motor. Cylindern är förstörd av tidigare ägare, omöjligt att få tät utan att använda nån "fusk" lagnings massa.. Blir till att beställa ny cylinder, hittar en ny på Ettans mopeddelar, den säljs med kolv och ringar.. Blir lite mer än vad jag räknat med från början, men som FORD Mustang gurun från Sunne (Seved Karlsson) sa till mig när han renoverade en V8,a åt mig, och jag ville snåla in lite... "Att renovera halva motorn, ä sôm å bare bôrste tännera på ena sida..." Och så är det, lika bra och byta cylinder o topp.. så blir det riktigt..